Huggt gran :) (och så lite egna anteckningar om Alice)

FAN jag skulle ju lägga mig tidigt ikväll. Datorjävel! Sängen lockar inte alls när älskling jobbar natt. Jag hatar verkligen att ligga där och vrida och vända på mig utan att kunna sova. SUCK! Men inte gnälla på makens jobb... Gilla läget. Trots att han har något helgpass fyra av sex helger. Gilla läget, så fan heller! Nästa helg jobbar han lördagnatt. Vill någon hitta på något då eller bjuda på en kaffe så kommer gärna jag och Alicen. Pojkarna är hos sin pappa och jag är trött på att sitta  här å glo utan M på helgerna. Schhh.. jag gnällde aldrig va?! Bara delade med mig liiite till er.

Egentligen skulle jag bara uppdatera lite snabbt med det här:

Idag har vi huggt julgran. Älskar den traditionen. Julgranshuggning med glögg, korvgrillning och hela köret. Lovely! Som tur var gick det väldigt snabbt att hitta årets bjällerklang-gran! Alice var ganska trött redan från början så hon var nog tacksam över att det inte tog timmar den här gången. Jag ger mig nämligen inte förrän jag hittat rätt. Idag gick det nästan för snabbt. Är ju roligt att leta lite också, muttrade Lucas. Men inte, den här granen är verkligen herr Gran 2009! Snygg tusan kommer den bli i veckan när den ska in och pryda vardagsrummet :) Längtar! Den traditionella granhuggningen skedde som vanligt ute hos mina föräldrar, som såklart var med. Carro, Linus och Leon var också med. Fast Leon tyckte inte alls att vi högg gran. Han envisades med att de var blommor allihop :)





Nu lite för min egen skull. Om Alice. För att jag vill anteckna medan jag kommer ihåg.

- Alice pratar långa meningar. Hon redogör för saker som hänt, vad hon vill och hon förstår allt man pratar med henne om.

- Hon kan numera de vanligaste färgerna. "JÅSA" är den färg hon gillar mest och lärde sig absolut först. Grön, gul, orange (anf), röd och lila kan hon också namnge. Oftast blir det helt rätt men lättast för henne är det att peka ut färgerna. (Alla dessa färger + svart kan hon peka ut)

- Alice pekar ut och kan namnet på många kroppsdelar. Tår, naglar, tumme, knä... ja de flesta.

- Hon kan kategorisera en hel del. Frågar jag t.ex efter en frukt hon gillar svarar hon banan, äpple, päjon:)

- Alice kan många sånger. Just nu sjungs det mycket luciasånger från dagis. Häromdagen kom hon hem och sjöng andra versen på Blinka lilla stjärna. Lusse lelle och pepparkaksgubbarna är andra favoriter.

- Alice gillar att spela Kalle Kunskap på dator. Fixar det ruskigt bra faktiskt.

- Alice räknar oftast 1,2,5,8,9 (ibland får hon med en 3:a, 4:a eller 6:a)

- Alice älskar att härma sina storebröder. Hon spelar gärna bandy med vad som helst här inne. "POM IGEN NU ALICE" vrålar hon för full hals när hon far fram med "klubba" och boll. (Inte alltid kul att hon härmar brorsorna iofs, häromdagen sa hon SÄFTEN till sin pappa då han skojade med henne. Oooops!)

- Alice avskyr när hon inte får göra saker själv. Påklädning är ett ganska tråkigt moment just nu då hon verkligen tycker att hon klarar allt FÄLV! Hon är visserligen duktig på att klä på sig, men knäppa jackan - nä det kan hon inte.

- Alice är vråltråkig vid matbordet. Hon reser sig upp, klättrar, vänder sig om, lägger sig på bordet och det är gaaaanska jobbigt vid matsituationerna.

- Alice älskar att spela Lotto. Byggare Bob och Alfons spelar vi ofta :) Hon älskar också att hjälpa till i köket (baka, laga mat, röja disk, vad som!), att bada (simma, dyka) på badhuset, att leka med sina saker, leka med lera och att rita.

- När någon blir ledsen försöker Alice oftast trösta genom att hämta en nalle och kramas lite. Häromdagen gav hon Linus sin lisebergskanin när han var lite ledsen. Funkar det på henne, borde det ju funka på omvärlden :)


Snart två år, kan inte fatta vart tiden tagit vägen. Men är innerligt tacksam över att vi fått och får uppleva den ♥



Kommentarer
Så här sa: Carro

Granhuggning är MYS på högsta nivå! Det tillhör julen helt enkelt. Kändes som man tog första bästa, men fan, första bästa vi såg var ju så snygg! Boris är en hejjare på det där med att hitta granar :)



Och visst är det skönt love att ha bloggen där man kan skriva ner vad de små busarna kan/hittar på. För att komma ihåg. Denna tiden är bäst i världen!



Nu ska jag slänga på kaffe, får ju frullegäster =P ILY!

2009-12-14 @ 10:39:28
URL: http://carolinus.webblogg.se/

Tyck till här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

Mail: (bara för mig)

Din blogg:

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0