Semesterdag 14 (söndag) och 15 (måndag)

Söndag: Morgonpromenix och inköp av färskt bröd till frukosten. Därefter morgonkaffe och frulle, sen ett besök på andra stranden. Lunchen (made in heaven!) på Jokes bestod av pasta med sås gjord på fyra ostar och en kall öl. Åt dessutom en av de godaste kulglassar jag någonsin ätit med smak av grönt äpple. Lite senare körde jag, M och A till Trogir för att spana in en annan camping för eventuellt framtida besök. Tyvärr kunde vi inte se något - gick inte att stanna och parkera nånstans! Vi körde inom Kaufland och handlade och sen åkte vi hem och gjorde lite enkel mat igen. Pasta med pesto, god sallad och andra tillbehör. Enkelt men så smarrigt. Senare träffades vi alla på nummer 8, hos Conny och Nettan. Det blev en riktigt trevlig kväll.

Måndag: Ingen promenad, Mattias vaknade med lite huvudvärk 😅 Vi röjde iaf lutens husvagnen och passade på att tvätta våra sängkläder. Sen blev det beachen här hemmavid. Plockmat i husvagnen till lunch och på kvällen stack vi till Trogir med Conny och Nettan. Övriga åkte till Split. Vi hade en riktigt trevlig kväll. Båten till Trogir var en s.k glasbåt och det uppskattades inte minst av Alice. Vi delade lite pizza, drack gott och njöt av den fina kvällen. Skönt att dela upp sig lite och inte vara alla jämt 🙈

Semesterdag 13, kokosdrink :)

Tog en rejäl och välbehövlig sovmorgon. Natten hade inte bjudit på så mycket sömn då jag och Mattias satt uppe länge och pratade kvällen innan. Efter frukost gick vi ner till stranden, lunch åt vi i strandbaren på campingen. Alice hängde med Märta upp till deras lägenhet sen och jag och Mattias stannade bara en liten stund vid havet innan vi gick upp till husvagnen. Vi pratade, spelade yatzy och tog varsin drink i förtältet. Framåt kvällen grillade vi burgare och sen gick vi hem till Conny och Nettan en stund och tillsammans med dem tog vi även en drink i baren. Har helt snöat in på kokos så det blev en Hawaiian med Malibu även idag. Anette och Patrik hade varit inne i Trogir så de anslöt senare.

Semesterdag 11 och 12

Semesterdag 11: Andra stranden, Alice fick heldag på hoppborgarna i havet. Lunch ensamma på Jokes och sen delade vi en pizza till middag innan hemgång. De andra hade då lämnat sedan länge. På kvällen var vi hos Patrik och Anette. En trevlig kväll om ni frågar mig.

Semesterdag 12: Vi vaknade sent. Skippade morgonpromenaden och åt frukost direkt. Mattias, Patrik och Conny åkte och handlade. Jag, Alice och Nettan gick till havet. Efter en stund dök även Anette och Märta upp. Alice och Märta klickade inte precis där och då så jag och Alice gick till poolen och sen vidare hem för att spela Skip-boo. När M kommit tillbaka från affären åt vi lunch och sen blev det havet igen. På kvällen grillade vi hemma hos oss. Jag FaceTimeade även med Pia en stund och Mattias och Conny fick prata med Peter.

Att se och prata med systrami var snudd på jobbigt. Idag hade jag behövt henne här ❤️

Semesterdag 10

Igår, den tionde lediga dagen började med morgonpromenix och sen höll vi oss på campingen och stranden härvid. Vi tog en clubsandwich i strandbaren och den smakade precis så gott som jag minns från förra året. Till middag lagade Mattias en ljuvlig pastasås på sidfläsk, lök och svamp. Kvällen var lugn, vi fick lite sällskap i förtältet av övriga en stund.

Man får se upp var fötterna placeras om man väljer promenix i skogen :)

Fin utsikt på morgonkvisten

Semesterdag 9

Fick med maken på morgonpromenaden och vi traskade in till Vranjica, en liten liten by strax intill campingen. En hel del backar blev det på den rundan. Sol och bad blev det sen på "andra stranden". Alice och Märta provade hoppborgarna ute i vattnet, vi åt lunch nere vid solstolarna (wok - löjligt god) och tog sen en mojito i en bar på stranden innan vi återvände hem.

Tillsammans med Conny och Nettan letade vi sen upp en affär i närheten. Trottoarerna är inget vidare här och bilarna kör som galningar så jag är glad att Alice stannade hemma. Middag lagade vi i husvagnen. Senare kom Jeppssons förbi och det blev en liten stund hemma hos oss.
Fin morgonpromenad :)

Majsälskaren!

Lunch på beachen

Semesterdag 8, Trogir

Igår, den åttonde lediga dagen, regnade det som fasen i två omgångar. När det blev uppehåll efter första skuren och när grabbarna i sällskapet var och handlade passade jag på att ta min morgonrunda. Lyssnar just nu på Persbrandts självbiografi och tiden försvinner i ett jehu så rundan hann bli ganska lång innan jag reflekterade över det och gick hem.

Strax efter lunch sken solen igen och vi gick till stranden. Där hann vi vara en stund innan nästa skyfall var ett faktum. Dyngsura sprang vi upp till husvagnen igen :)
Lite senare var solen tillbaka och vi bestämda oss för att ta båten som går från campingen till Trogir. I denna fantastisk mysiga lilla stad spenderade vi det mesta av kvällen. Nja en drink hemma hos Conny och Nettan blev det visst också innan sängdax!

Semesterdag 7, andra stranden

Vaknade ganska tidigt och tog en morgonpromenad. Älskar den stunden på dagen, även om den idag var väldigt varm. En alldeles egen stund med en ljudbok i lurarna och denna ljuvliga vy att njuta av. Underbart.

Efter frukost gick vi till "andra stranden" som vi kom att kalla det i fjol. Ca 10 minuters promenad från campingen Conny och Nettan hakade på och senare kom även övriga. Vi blev liggandes på varsin solstol flera timmar, några dopp i medelhavet och lunch blev det också där. På hemvägen blev det ett dopp i "lilla poolen".

På eftermiddagen drog vi oss tillbaka lite och  lagade vår egen middag i husvagnen. Tånk att något så enkelt som pasta med tapenad, inlagd fylld paprika, melon, mozzarella och grönsaker kan vara så gott :) Senare framåt kvällen tog vi alla lite gott att dricka på Anettes och Patriks altan.

Semesterdag 6, sällskap

Igår, sjätte dagen på semestern anlände vårt sällskap. Mattias var och hämtade Conny och Nettan på flygplatsen vid halv nio. Jag tog en morgonpromenix innan jag fixade lite frulle i förtältet som vi käkade när de kom från flygplatsen. Lite senare dök även Anette, Patrik och Märta upp. Vi gick en sväng till stranden, åt lunch på restaurangen och när de sen kl 15 fick sina lägenheter hjälpte vi dem med att böra deras packning och sen delade vi på oss en stund. När Conny och Nettan öppnade sin lägenhet och vi klev in där var tårarna i ögonen, jisses så jag saknar min syster här ❤️

De installerade sig medan jag och Mattias tog det lugnt i förtältet innan vi själva gick till baren och tog varsin drink. Alice är  så klart överlycklig över att Märta kommit och hängde med henne hela dagen.

På kvällen käkade vi middag på campingens restaurang och efter att vi även tagit en drink i baren så var vi allihop ganska nöjda för kvällen och gick var och en till sitt.

Aperol spritz

Dagens lunch, skaldjursrisotto
Middag. Chevapchichi till mig, chevapchichi till Alice :)

Semesterdag 5, framme i Belvedere

Äntligen. Vi startade dagen med lugn frulle, dusch och disk innan vi gav oss iväg igen. Ca 25 mil om jag minns rätt var dagens färd. Det gick lätt, förutom ett kombinerat kiss- och tankstopp bara var det raka spåret. Vägarna i Kroatien är ju som de är så det tog nästintill fyra timmar iallafall. Och då gick det i hyfsad fart när vi väl kom ut på A7:an, motorvägen.

Väl framme började vi genast slå läger. Platsen är vald med omsorg och bokad sen nästan ett år tillbaka. Kul hur jag och Mattias organiserar oss när vi kommer fram till en campingplats - båda vet exakt vad var och en ska göra, vi har sannerligen rutin på det här nu.
Middag blev det på campingens restaurang och Alice hade sedan länge bestämt sig för pizza. Till det drack hon Fanta och vi varsin öl. Resten av semestern kommer hon förmodligen leva på chevapchichi, vi får se :)

Vi hann även med en drink i baren (valde campingens specialité Belvedere!), en dusch och nu ikväll lite förtältshäng. Ja Mattias och Alice har såklart redan doppat sig i medelhavet, men det sparar jag till imorgon.

Semesterdag 4, Plitvicesjöarna

Igår tog vi en kortare dag i bilen. Vi lämnade Graz och körde genom Slovenien in i Kroatien. Vi stannade vid en camping nära plitvicesjöarna och spenderade sen eftermiddagen i parken. Vilken miljö, vilka vyer. Sagolikt. Plitvicesjöarna är en  nationalpark i Kroatien bestående av flera sjöar och mellan dem finns det mängder av mindre och större vattenfall. Vi åkte en båttur på en av sjöarna, knäckte Kroatiens första öl och vandrade omkring i landskapet. Det gick även ett tåg upp mot toppen som vi tog en tur med och tro det eller ej men när vi sitter där får jag syn på en livs levande björn i skogen!

Trötta men nöjda återvände vi till campingen, stekte varsin burgare, tog en dusch och somnade därefter ganska omgående.
En fantastik dag! Och för mig är det här en del av tjusningen med husvagnsliv. Friheten att välja väg och nya resmål utmed den planerade rutten.

Semesterdag 3 Coswig -> Graz

Åka bil bil bil. Många mil blev det idag. Planen var att stanna i Hallstatt men vi körde vidare. Allt har gått bra, inga konstigheter. Alice ör som vanligt tåligast av alla :) Förslag om matstopp och toapaus kommer sällan från henne utan oftast från Mattias eller mig. I år har vi lagat lite färdigt att ha med och idag värmde vi bara lite baconsås som vi åt med pasta.

Nu är vi framme vid stållplatsen i Graz. Sovtajm!

Semesterdag 2, påbörjad resa!

Idag startade vi färden mot Kroatien. Vi som alltid åkt nattfärja både dit och hem provade idag på att ta en dagtur. Anledningen till det var att i fjol när vi åkte så var det något strul så båten blev försenad och därmed blev det inte alls mycket sömn. Värdelöst när man som vi planerar att köra hela dagen. Med hytt, ett par avsnitt av favoritserien nedladdat på iPaden och ett besök i restaurangen gick tiden faktiskt ganska fort idag. Vid halv fyra var vi framme i Rostock sen blev det lite inköp på Calles och därefter rullade vi en god stund innan vi stannade för att fixa lite kvällsmat. Nu är vi snart framme i Coswig där vi ska stanna på en camping (Marina Coswig) för natten. Kommer förhoppningsvis däcka ganska omgående, natten till idag blev det inte många timmars sömn. Sms-maraton med Linus till klockan var över två. Kan inte påstå att jag var utsövde när den sen ringde sex imorse, men husvagnssömn brukar kunna göra gott :)

Helgen och semesterdag 1

Igår var första riktiga semesterdagen och den inleddes med en tidig morgon och uppfräschning hos frissan. Resten av dagen gick åt till att packa, handla och förbereda. Lite kaosigt så där innan avgörs som det brukar vara. Idag blir det avfärd mot Kroatien. Tredje året i rad och i år får vi sällskap av Conny, Nettan, Patrik, Anette och Märta. Peter råkade ut för en rejäl knäskada när han skulle spela fotboll med jobbet för ett tag sedan så de fick tyvärr avboka sin resa.

Kvällen igår avslutades med underbar laxmiddag hos mamsen ✌🏻

(null)

Helgen var förresten också hyfsat intensiv. Alice och hennes lag spelade beachhandboll i ett varmt Åhus både lördag och söndag. Grym är vår Alice, framförallt är hon en riktig klippa i mål.
I lördags fyllde Mattias dessutom 50. Dagen firades som sagt på Åhus beach. Innan dess hann vi sjunga, gratta och uppvakta med 50 paket :)